De kunst van het linkbuilden

Het is misschien wel het meest ondankbare klusje binnen internet marketing, maar wel een belangrijke: linkbuilding. Linkbuilden wil zeggen dat je op andere websites links (laat) plaatsen naar je eigen website. Hoe meer links je website ontvangt, hoe beter je website het over het algemeen doet in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing. 

Hoewel het op het eerste gezicht simpel lijkt, kleven er wel wat extra zaken aan linkbuilden die het net wat complexer maken. Wil je het goed aanpakken, dan zijn er namelijk een hoop zaken om op te letten. MediaFun.nl geeft je drie tips.

1. Links met waarde

Het is aanlokkelijk om alle mogelijke links te plaatsen naar je website, maar het is beter om je enigszins te focussen op de kwaliteit van afzonderlijke links.

Plaats liever één erg sterke link dan drie links die nauwelijks waarde hebben. Je kunt de waarde van een link checken met diensten als Majestic en Moz. Majestic gebruikt de zogenaamde Trust Flow (TF) en Moz de Domain Authority (DA).

Beide waarden zeggen iets over de sterkte van een link en in beide gevallen is een link met een TF of DA onder de 10 in veel gevallen nauwelijks de moeite waard.

2. Relevantie van je backlinks

Goed, je hebt misschien een ontzettend waardevolle website gevonden die ook nog eens een link wilt plaatsen, maar hoe zit het eigenlijk met de relevantie?

Ga je links plaatsen naar je site, dan is het goed om te gaan voor sites die een vergelijkbaar onderwerp hebben met jouw website.

Dit hoeft niet heel nauw te komen: je kunt medisch of gezondheid als één onderwerp zien.

Een link vanaf een computerblog naar een blog over nagels lakken heeft echter geen enkele relevantie. In dit geval kun je beter een iets minder sterke link plaatsen met een hoge relevantie dan een link die sterk is, maar totaal niet relevant is.

3. Wissel af met je linktekst (anchors)

Iedere link geef je een zogenaamde linktekst of anchor mee. Dat kan zoiets zijn als klik hier.

Probeer hierin zoveel mogelijk af te wisselen. Vroeger kon je al je links de linktekst “hondenvoer kopen” geven als je gevonden wilde worden op de zoekterm “hondenvoer kopen”.

Tegenwoordig is Google echter net wat slimmer en krijg je gelijk een straf als je overduidelijk onnatuurlijke links plaatst (wat linkbuilden in feite is).

Wissel liever dergelijke exacte linkteksten af met teksten als “klik hier”, linkteksten met daarin je merknaam of simpelweg de URL.

Volg je deze drie tips, dan ben je al een aardig eind op weg!