Design je website voor meer verkopen!

Wist je dat design een ontzettend belangrijke factor is wanneer je een webshop hebt? Design bepaald namelijk in eerste instantie de indruk die de bezoeker krijgt van jouw webshop. Met design hebben we het over de uitstraling van je website, welke kleuren gebruik je? Wat voor icons gebruik je? En hoe ziet het algemene plaatje eruit?

Dit zijn allemaal factoren die uiteindelijk het design van je website vormen. Wanneer je een webshop hebt is het belangrijk dat je als webshop betrouwbaarheid uitstraalt. Dit doe je onder anderen door middel van design.

Betrouwbaarheid 1 van de grootste factoren

Betrouwbaarheid is 1 van de grootste factoren die er voor zorgt dat bezoekers op je webshop overgaan tot aankoop. Betrouwbaarheid creëer je door middel van design en gebruiksvriendelijkheid.

Maar hoe creëer je betrouwbaarheid?

Betrouwbaarheid creëer je door je design clean en netjes te houden. Geen gekke fratsen en rare achtergronden. Kijk maar eens naar de grote voorbeelden als Coolblue en Zalando.

Zorg ervoor dat je in het design van je webshop een duidelijke contactpagina hebt, of een verwijzing erheen. Wanneer je bijvoorbeeld een mailadres, vestigingsadres en telefoonnummer hebt staan zorg je ervoor dat je laat zien dat je echt bestaat.

Meer verkopen door optimalisatie

Wanneer je meer verkopen wilt realiseren is het slim om aan conversie optimalisatie te doen. Conversie optimalisatie is een verzamelnaam voor het optimaliseren van je website om uiteindelijk meer conversies te realiseren.

Vaak wordt er gekeken naar CTA, USP, betrouwbaarheid enz. Wanneer je deze elementen optimaliseert zorg je ervoor dat de bezoekers op je website eerder en sneller overgaan tot actie.

Psychologie speelt hierbij een grote rol. Het brein van de mens is bijvoorbeeld gevoelig voor verschillende contrasten (waardoor bijvoorbeeld oranje buttons op een witte achtergrond erg opvallen).

Daarnaast vindt de mensen het fijn om te zien wat anderen van een product vinden. Wanneer een vriend of vrienden een product leuk vind, vind jij dat vaak automatisch ook, die wordt ook wel sociale bewijskracht genoemd.

Design en gebruiksvriendelijkheid

Wanneer je jouw conversieratio wilt verhogen moet je ervoor zorgen dat design en gebruiksvriendelijkheid hand in hand gaan. Anders gezegd: Het moet er mooi uitzien en goed werken.

Dat goed werken kunnen we het snel over eens zijn: het werkt of het werk niet. Maar wanneer iets ‘mooi’ moet zijn, is het wel anders. Voor iedereen is de definitie van ‘mooi’ anders. En daarom is het zaak om te kijken naar wie je doelgroep is.

Wat vind je doelgroep mooi? Richt hier je webshop op in en zorg ervoor dat de website goed werkt en de betalingen altijd soepel verlopen.