EA misleidde spelers met advertenties

Electronic Arts, de maker van onder meer het professionele voetbalspel FIFA, is op de vingers getikt door de Nederlandse Stichting Reclame Code. Volgens de stichting heeft het bedrijf zich namelijk schuldig gemaakt aan het verspreiden van een misleidende reclame.

In het voetbalspel FIFA bestaat de zogenaamde Ultimate Team-modus, waarbij spelers zelf een team kunnen samenstellen met bekende spelers. Die spelers kunnen ze kopen met muntjes in het spel, maar ook verkrijgen door pakjes te kopen waar willekeurige spelers inzitten.

Misleiding bij verkoop pakjes

Deze pakjes zijn ontzettend populair onder spelers, omdat er de spanning bestaat dat je een wereldspeler als Lionel Messi of Cristiano Ronaldo krijgt. Deze kans is niet heel groot, maar dat dachten sommige spelers onlangs wel.

Op een reclame van FIFA werd gesproken van de ‘speciale verjaardagsselectie’ voor een aantal goede spelers. Volgens sommige spelers, waaronder een Nederlandse student, heeft EA het laten voordoen als je gegarandeerd één van deze spelers zou krijgen.

Dat bleek allesbehalve het geval te zijn, waardoor sommige spelers zich misleid voelden.

Geen straf – voor nu

De Stichting Reclame Code gaf hen hierin gelijk en tikte EA op de vingers. Tegelijkertijd heeft de stichting bepaald dat er op dit moment geen noodzaak is voor een straf voor het Amerikaanse bedrijf.

Wel is het bedrijf bevolen om een aanpassing te maken in de advertentie. Doet EA dit niet, dan ligt een rechtszaak in de lijn der verwachting.

EA kwam met FIFA overigens al eerder negatief in het nieuws, want volgens de Nederlandse Kansspelautoriteit zou hetzelfde pakjes-systeem een vorm van gokken zijn.

Het feit dat met name jonge kinderen de pakjes openen zou betekenen dat EA kinderen actief laat gokken, wat vanzelfsprekend niet geoorloofd is.

Ook in deze zaak is vooralsnog geen duidelijkheid, maar is een rechtszaak allesbehalve uitgesloten.